
Az
Őshaza és Európa
Hol
van Európa, hol van Európa
közepe ? - ahova tartanunk kellene, tartoznunk
kellene ma is. Jó egy évezreddel ezelőtt
tudták a választ. Hiszen ez a Haza, a
Ház, az oltalom, amely megőriz, s megvéd
mindörökre. De pont ugyanakkor egy
évezreddel feledték el ezt sokan, s Ősök
nélkül hazátlanul éltek...
Honnan jöttünk, s kik vagyunk mi itt
Európa szívében ?

Nagy
Lajos királyunk idején született
Képes Krónika (1358) a magyarok ősének
tekinti Nimrúdot : "Országa
kezdetben Babilon volt,
maradékainak földje az óceán
tengeréig terjedt. Nyilvánvaló ebből
mindenkinek, hogy Hunor és Magor, a magyarok ősei
Nimród fiai voltak, aki Kus fia, aki Kám fia
volt..." Babilon földjén elterülő Uruk
városban a régészek valóban
megtalálták a fehér hunok
ottlétének történelmi
bizonyítékait. A hajdani forrásokban a
magyarok egyik elnevezése UNUGUR (Onogur), s ez
könnyen érthető ha tudjuk, hogy a
Folyóközi Uruk városának
eredeti neve UNUG, s Mezopotámia déli
részén, Káldeában
elterülő város neve UR. UNUG-UR tehát
nem fejez ki mást, minthogy UR
városállamának
leszármazottai a későbbiekben egy
népet alkottak UNUG városának
leszármazottaival. S ez csak egy
'elköltözés' által
lehetséges, mégpedig úgy, hogy a
délen lakó káldok
elköltözve megjelennek északabbra is. S
valóban a görög Xenophon
történetírói
munkájában ezt fogalmazza meg: "Látta
a Káldokat, mint az Örmények
szomszédait... a nagy
Perzsa királynak nem alattvalói."

Az
úgynevezett Honfoglalás idejéből a
magyarok által fenmaradt ötvösremekek
életfadíszítéseinek
jellegzetességeit a régészet-
és a művészettörténet
tudománya egyöntetűen "iráni"
kapcsolatúnak tekinti, ami tulajdonképpen a mai
Irán-felföldet jelenti. Az
Irán-felföld viszont a hajdani Perzsa birodalom
nyugati határa. Mind a Képes Krónika,
mind az egy évszázaddal korábban
keletkezett Kézai Simon féle magyarok
krónikájában a Hunok illetve a
Kárpát-medencében hont
találó Magyarok korábbi
országát olyan területre helyezi, melyet
úgy nevez meg, hogy "Perzsaországgal
határos". A
könyvek-könyve, a Biblia is megemlíti
Eszter könyvében, hogy a perzsa uralkodó
magához hívatja a hét
törzs vezető embereit,
tanácsukat kikérve.

Géza
fejedelem esztergomi templomában
fennmaradt egy olyan ábrázolás, mely a
nyugati kultúrkör templomi
ábrázolásai közt nem
megszokott. Ugyanis nem a
szokásos 'glóriás
szentéletű emberalakokat' ábrázol,
hanem egyértelműen Keleti eredetű jelleget visz a
színre. Mégpedig: életfa
előtt lépő oroszlánt.
Az életfa ilyetén való
megjelenítése az
ötvösművészetünk
jellegzetessége is volt. A falfestés
oroszlánképe anatómiailag oly pontos,
hogy feltételezhető: az ősök olyan
területről származnak, ahol vadon élt az
oroszlán ! Mind az életfa, mind az
oroszlán egyértelműen Közel-Keleti
hatásról
(származásról) árulkodik.
Honnan származik hát, s honnan jött a
nép ? Géza fejedelem idején
mindössze száz évnyi
távolságra vagyunk a korábbi
országból való
elköltözéstől. Hol lehetett
tehát ez a haza, amelyet Géza fejedelem
halála után sokaknak már nem volt
szabad tudniuk ? A
nevezetes ábrázolás mindenről
mesél, az eredetről is !
Az Életfa, az örök
élet jelképe, tehát nem
másé mint a folytonosságé,
s a nép szintjén a múltba tekintve
így az eredeté. Az oroszlán
(állatok királya) mint az uralkodó
jelképe ismeretes. A lépő oroszlán, a
haladó-menő-járó oroszlán
az életfával kombinálva,
tehát azt is kifejezheti, ami a nép
eredetére
(folytonosságára-örökkévalóságára)
utal az uralkodó új országba vezető
tette, illetve annak közeli emléke
által. Valójában
ábrázolták-e a mindenkiben
még élő őshaza múltat a jelen
akkori eseményei közt ?

Géza
fejedelem a Duna megtörésének
kanyarulatában új székhelyet
alapít, Esztergam
elnevezéssel, s a
várpalotájának templomában
látható az a falfestés amely
kettőskörben elhelyezkedő lépő oroszlánt
jelenít meg az életfa előtt. Ez az
Életfa szokatlan módon - szinte
egyedüliként a többi
ábrázolás közt -
megtörik, pontosabban kifejezve tövének
tengelye és szárának felső
része mint két egyenes az életfa
középpontjában 19,5°-os
szöget zár be
oly módon, hogy ez a 'töréspont' pont az
ábrázolás körének
középpontját is adja ! Az
uralkodói jelképet, az oroszlánt
helyezzük hát az uralkodó
látható világának
középpontjába ! A kör
középpontja, tehát legyen Esztergom, s a
látható világhoz, tehát
Európa
térképéhez képest
19,5°-kal forgassuk el a falfestés
oroszlánábráját bal oldali
irányba, hiszen balra, s ennyi fokkal dől az
életfa-tengelye ! Mindezt megtéve az
alábbi ábrát kapjuk:

S
ekkor következik a csoda ! Hiszen pontosan azt kapjuk, amit
egy mai Európa-térkép is mutat ! Nyugaton a
kör Európa nyugati
partvidékén megy keresztül, nevezetesen
a portugál-partvidéken. Északon
az ábrázolás köre a
Skandináv-félsziget északi
részén megy keresztül, azaz
Európa legészakibb részén. Keleten
az Urál-hegység előterében halad
át a kör íve, s mint tudható,
az Urál a földrajzi Európa keleti
határállomása. S ennek megfelelően Délen
a kör íve magában foglalja
Kis-Ázsia és a Közel-Kelet
vidékét szintúgy, mint
Észak-Afrika európai oldalát. A
kulturális kapcsolatokat tekintve a Kis-Ázsia
és a mai Szentföld mindig is az
Európára gyakorolta az egyik legnagyobb
hatását, elég csak mondjuk a
Kis-Ázsia-i görögökre gondolni;
Észak-Afrika viszont "fehér-Afrika", Egyiptom is
a későbbi Európa képében
mutatkozott meg. Átgondolva valóban
a Földközi-tenger déli s keleti
partvidékét mindig is
Európához sorolták,
például nem csak a föníciaiak
várostelepei húzódtak meg ezen tenger
partvidékén egységet alkotva, hanem
ezt alkalmazták a görög-, majd a latin
nyelvet beszélő népek is. A
kör középpontja, Európa
középpontja így az az Esztergom, ahol
ezt az ábrázolást falra
vitték ! S ez nem
véletlen, hanem valóban az
ábrázolás
képébe, bele van rejtve
Európa-kinézete, ha a további
részleteket is észrevesszük majd.
Az
életfa felső harmadában egy érdekes
hullámzó inda kinövés van,
mely pontosan ráillik Franciaország
északi partvidékének
ívére ! De
érdekes módon ez az életfa ismeri a
skandináv partvidéket is; hiszen
barbár módon nem hatol be a
szárazföld területére, hanem
'fentről' és 'lentről' mesteri módon
rásimul a tenger-szárazföld
partívére. Ismeri a
Brit-szigetek északi részét
szintúgy, mint az Ír-szigetet. Ismeri
Dánia "Jylland" nevezetű
félszigettömbjét is, hiszen
jobbról és balról
körbeöleli egy-egy
életfa-kinövés, mely pontosan a
Skandináv-félszigetig ível. Az
oroszlán feje a Finn-tóvidék
területén helyezkedik el, s megmarad a
javarészt 'zöldek' látható
sík vidéken, mintahogy ez
látható az
oroszlánsörény,
oroszlánfül skandináv oldalán
is.
Az oroszlán orra egy tó. Az oroszlán
szája egy tó, s ennek megfelelően ha a
száj egy tó, azaz víz, akkor a
szájüreg is valóban
vízként látható a kettős
térképen. A száj és
szájüreg víz vonulata viszont a Balti
tenger "nyelőcsöve" felé mutatja tovább
a "víz" útját. De ugyanúgy
a gerincvelő-agy összeköttetése is
kiemelkedik egy vonulatként a kettős képen.
Európa hegyvonulatainak iránya jellemzően az
Adriai-tengerrel párhuzamos
Dinári-hegység illetve a
Pindosz-hegység irányát
követi, illetve a többi hegyvonulat erre merőleges,
például az Alpok is ilyen. A Nyugati-Alpok
illetve a Keleti-Alpok irányíve viszont az
oroszlán hátával illetve a
hátán látható pontsorral
díszített ívvel mutat
párhuzamosságot. S erre merőleges az
életfa tengelye. Az életfa
alulsó tengelye viszont pontosan kijelöli a
Balkán-félszigetnek az Adriai-tenger
felőli hegyvonulat ívének
elhelyezkedését. De ugyanúgy
felfedezhető szinte végtelen azonosság,
hasonlóság. Az oroszlán
hátsó lábán
látható körcikke: Korzika.
Európából kinő az
Appennini-félsziget elnevezés-sel az
ún. olasz csizma, azaz egy lábforma, s
valóban az oroszlán egyik lába innen
nő ki, itt látható ! A Balti-tenger
partvidékét is egy életfakunkor
jelöli ki. Az oroszlán előtt elhelyezkedő
indák ismerik a
Kelet-európai-síkság
vízrajzát. S ugyanúgy ahogy az
oroszlán egyik lába az
Akhdar-hegységnél ér
szárazulatot, szintúgy egy
szárazulaton, azaz Ciprus szigetén helyezkedik el
a másik mancs...

Kimondható,
hogy Európával való teljes
azonosságot megtaláltuk. De
honnan származik az a nép, aki ily
tökélyre tudja vinni az
ábrázolás
művészetét ?
Számtalan elemmel az ábra
létrejötte Géza fejedelem
korához köthető, ki új
székhelyet alapítva Esztergomba ezt az
ábrát viszi
palotakápolnájában,
tróntermében színre. Mint
már említve volt, az életfa
megtörik, s a lépő oroszlán utat mutat.
Ment, vándorolt nem oly rég előtte a
nép. S a városok is az utak
kereszteződésében alakultak ki.
Kereszteződés, töréspont azaz az utak
töréspontja, az életfa
töréspontjában s egyben a kör
középpontjában helyezkedik el, ahol az
új város Esztergam is van a
"térképen". S hogy honnan jő akkor az
út mely ide vezet ? Az Életfa töve
mutatja meg. Mintha Egyiptomból származna, de
mégsem onnan, hiszen oldalt elhajlik s Kis-Ázsia
területére irányul.
Méghozzá az
indavég a Van-tóra mutat.
Ez ténylegesen az örményeknek
déli szomszéda, és
ténylegesen a hajdani perzsáknak nyugati
szomszéda. De hiszen a fent említett
régi krónikáink is ezt
hagyták meg ! Hihető vagy hihetetlen ? Talán
magam sem hinném, ha a hármas
tagozódású indavég, nem
ismerné a VAN tavának
partvidékét. De ismeri ! Hiszen az
indavég alsó
kinövésének vonulata, illetve
oldalsó 'dudora' pontosan a tó északi
és nyugati partját öleli
körbe...

A
történetet lehet folytatni, és VAN
folytatása is...
Az olvasó könnyűszerrel egy sokkal
részletgazdagabb térképet is
tanulmányozhat minden apró elemével
együtt a mindössze 600 Ft-ba kerülő Pelzo -
Géza fejedelem Esztergoma
című mű keretein belül. Higgyék el, az
eredeti egészben mindez sokkal jobban
LÁTHATÓ.
Töltse
le az 1024*768-as Európa képet
háttérnek ! (Click itt !)
|